tisdag 28 april 2009

Rationellt?

Hur oroad bör man som svensk vara över svininfluensan? Jag får sjuk ångest bara jag tänker på den. Pratet om att den nu klarar av att spridas från människa till människa, och alla som reser kors och tvärs över hela världen. Det blir ju en mycket snävare tidsfråga med de förbindelser vi har idag.
Sedan innebär ju inte det att man inte kan vara kreativ, som de flygplatser i Japan och Korea där man satt in värmekameror för att kunna se om resenärer har feber. Så även om det är monstersjukdomskris - DFTBA.

Men jag mår ju inte bättre för det. Det känns bara så klaustrofobiskt att den enda åtgärd som finns är att vänta och se, och antingen når smittan hit eller inte.
Det var samma sak med fågelinfluensan, och jag var lika uppskruvad då, men där var det ju lugnt. Ändå misstänker mexikanska myndigheter att drygt 150 personer dött av smittan innanför deras gränser, allt det har ni nog läst, och dessa resor.
Men det är ju en klar motivation för att hålla immunförsvaret i form.

Tills nästa gång,


Det här inläggets fundering...
...är att jag har läst allt DN och BBC haft att säga om saken, och i den här artikeln fann jag dock "a small measure of peace" (måste se om Den siste samurajen...); "In almost all swine flu cases outside Mexico, people have been only mildly ill and have made a full recovery."
Nu är jag lite lugnare för stunden.

Inga kommentarer: